zaterdag 31 juli 2010

In mijn tuin: snijbiet ( ook warmoes genoemd )

Snijbiet wordt wel eens een 'vergeten groente ' genoemd en dat kan wat mij betreft wel kloppen want tot voor enkele jaren had ik er nog nooit van gehoord.
Maar ik kwam iemand tegen die ' vergeten groenten ' promoot en ik heb er toen gezaaid in mijn toenmalige tuin.
Ik ontdekte dat die vergeten groente zeer erg lekker is, in feite behoort ze ondertussen tot mijn allerfavorietste groenten ooit !


Ik heb nu een kleiner tuintje maar dat kan me niet weerhouden om er ook snijbiet in te zetten. In de winkel vind je dat namelijk zelden of nooit dus zelf kweken is de enige manier om er aan te geraken ;)...

Vorig jaar lukte dat niet echt trouwens : de planten schoten verschrikkelijk door en ze waren niet lekker meer. Maar dit jaar heb ik er wel al van kunnen smullen.


Snijbiet heb je in verschillende kleuren : ze hebben dikke stengels in rood/goud/wit en donkergroene bladeren en zijn daarom niet alleen lekker, maar ook mooi.
Ik heb er een paar in de volle grond gezet in mijn voortuin en achteraan 2 in een pot. En ook in een pot blijken ze het goed te doen.

Om de 1 of andere reden schieten de roden door en de gouden niet.

Dit is de gouden in pot:

snijbiet uit de tuin, met recepten!


En dit de rode in pot die zoals je kan zien zelfs niet helemaal op de foto geraakt en erg raar horizontaal groeit ;) :

snijbiet uit de tuin, met recepten!De zaadjes kocht ik trouwens hier ...


snijbiet in de keuken



Snijbiet ziet er een beetje uit als een combinatie van de stengels van selder en de bladeren van spinazie. Hij smaakt ook erg naar spinazie, alleen wat sterker en aardser... nog lekkerder dus ! Hou er wel rekening mee dat de blaadjes even hard slinken als bij spinazie : van een volle pot blijft gauw maar een bodempje over ;) ...

snijbiet uit de tuin, met recepten!
Ik gebruik snijbiet graag in de wok : je kan zowel de (frisse) stengels gebruiken als de bladeren . Ik snij ze in stukjes ( op de foto zonder stengels omdat dit een doorgeschoten exemplaar was en dan zijn die veel te taai om nog te kunnen eten ) en wok ze in combinatie met wat vlees of scampi's en doe er kokosmelk, of oestersaus of zo bij.

Ook voor soep is deze groente erg geschikt. En dat doe ik zo :



ingrediënten
- snijbiet
- bouillon
- ui
- look
- room of kokosmelk of kruidenkaas of boursin cuisine met kruiden

snijbietsoep
- Snij de groenten in stukken
- Bruin de ui en voeg vervolgens de snijbiet en de fijngeknepen look toe
- voeg bouillon toe , de hoeveelheid is afhankelijk van de hoeveelheid groenten
- laat koken en als de steeltjes klaar zijn mix je de soep
- breng room/kaas/of kokosmelk toe.
- croutons zijn er ook lekker bij





PS : ik maak spinaziesoep ook op deze manier trouwens....


edito: Nog een recept met snijbiet ? Kijk dan eens hier voor lekkere stamppot met snijbiet !

Meer recepten hier... .

Ps: ik heb een reclame- en sponsorvrije blog en deze produkten kocht ik gewoon aan volle prijs.

1 opmerking:

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com