woensdag 22 oktober 2014

Blog in de kijker : recyclage !

Saskia is een geweldig mens, toch voor zover ik kan lezen, maar ze staat nu al zo'n lange tijd hier  'in de kijker ' dat het tijd werd om nog eens een andere blog in de schijnwerpers te zetten.
( Al hoop ik wel dat jullie de blog van Saskia blijven lezen natuurlijk ).


na !
bron 

















Deze keer pikte ik er weer iets helemaal anders uit: refashion co-op.
Tweedehandse of oude kledingstukken herwerken tot iets nieuws of al naargelang de oorspronkelijke versie 'iets draagbaars', deed ik vroeger wel meer.
Ik ben geen groot talent achter de naaimachine, maar vroeger stond ik met alles en had ik niet echt talent nodig om iets van stof tot iets draagbaars te hervormen. Misschien was mijn norm van wat draagbaar was ook was soepeler dan tegenwoordig, dat kan ook :) : een kussensloop in een mooi brocante stofje: hop, een rekker er in en ge hebt een rokje ! Gaten in uw jeansbroek ? Zet er lappen op tot de oorspronkelijke broek niet meer zichtbaar is! En smos er dan nog wat javel op : geeft mooie vlekken (en heel snel ook weer scheuren want dat maakt de stof veel kwetsbaarder maar die kan je dan weer bedekken met lappen).  Een oude zijden mannenpijamabroek in't oker en paarsdonkerblauw ? Da's zo schoon ! Rekker in en oprollen ! Een te lange trui ? Gewoon een stuk afknippen en je bent weer hip... Een zwarte lange avondjurk met kant en kralen ? Daar maken we toch gewoon een ultraminiminijurkje van (niet helemaal waar : deze ' refashion ' deed ik niet zelf maar werd voor me gedaan door de vrouw van mijn vader ;)  Zeer geslaagd trouwens ! Ik heb er jaren mee rondgelopen !)  
bron
Mijn garderobe bestond uit bijna niks anders en ik was daar fier op want ik was jong in het  'Millet'tijdperk...... 
Voor diegenen die dat niet kennen: dat was een merk van zeer dure lelijke jassen die iedereen behalve ik en nog een handvol vrienden moesten hebben omdat ze vooral lieten zien dat je genoeg geld had om zo'n jas te kopen. En daar hoorden ook dure 'docksides' bij, en 'lacoste t-shirts' en zo meer. Helemaal niet mijn ding dus, alleen al door het statement dat men daar trachtte mee te maken, de blaaskaken zonder smaak  ...  Jambers maakte daar ooit een memorable reportage van, deels gefilmd in de school waar ik toen zat .... 


Amai wat een lang verhaal hé !
En dat allemaal maar ter inleiding van deze blog .

voor
bron
na


















Deze blog wordt niet volgeschreven door 1 persoon maar is een blog waar iedereen die zich er op aansloot laat zien hoe ze kleding hebben herwerkt in iets nieuws. De 1 is daar al wat bedrevener in dan de andere, maar ik vind het altijd interessant hoe 1 kledingstuk een ander wordt.

bron

Zelf doe ik dat niet zo veel meer : ik stel vast dat dat met de wat rondere vormen waarmee ik tegenwoordig door het leven ga een pak moeilijker is. Zo'n refashion vertrekt namelijk vaak van te grote kledingstukken en ik kom eerder kleding tegen die te klein is en al zal het ook wel mogelijk zijn om daar iets groters en iets moois van te maken, daar kom ik op de moment toch wat kennis en techniek te kort voor.
Misschien ooit, als ik veel blijf oefenen !

Hieronder trouwens toch een voorbeeldje van een recent projectje waarbij ik het wel deed... .


Dat wil allemaal niet zeggen dat ik oude kleren zomaar weggooi en nooit iets recycleer! 
Het moet namelijk lukken - ik dacht er echt pas 5 minuten geleden aan - dat deze blogpost een mooie inleiding is naar mijn 'tut van de week' komende vrijdag want als alles goed gaat met foto's bewerken en teksten schrijven laat ik vrijdag geen juwelentut zien maar wel iets gerecycleerd .
Goed hé!
Doe in tussentijd allemaal maar inspiratie op bij de creatieve geesten op de blog ' refashion co-op ' want recycleren is én tof én origineel én goedkoop én goed voor onze aardbol !  


2 opmerkingen:

  1. Reacties
    1. Ni te doen hé ! En degoutant dat die bijwijlen waren ! Ik heb zo eens ene pint van zo 1 over me heen gekregen op een schoolfuif omdat mijn kleren haar niet aanstonden ( ik had een zelfgemaakt tijgervellekeskleedje aan , zij ne millet ) .Ze heeft er wel terug 1 over haar 1 gekregen, van een vriendin van mij die mijn pint vast had :)

      Verwijderen

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com