vrijdag 24 oktober 2014

DIY - recyclageproject: jeanslapjeskussen versie 2

DIY - recyclageproject:  jeanslapjeskussen versie 2

Maar.
Ik vind het zo'n plezant kussen - het is eigenlijk mijn lievelingskussen - dat ik er nog 1 wilde maken.
En nu ik er nog 1 heb gemaakt, wil ik er nog véél meer maken ;).
Soit, dit nieuwe kussen moest wel een klein beetje anders zijn vond ik -  een héél klein beetje moeilijker - en dus maakte ik het deze keer niet alleen met vierkantjes, maar gooide ik er "inpersant" ( hoe schrijfde da eigenlijk ? ) ook wat driehoeken tussen...

DIY - recyclageproject:  jeanslapjeskussen versie 2

Vooraleer er aan te beginnen, haalde ik mijn tekenboekje boven en maakte ik wat ontwerpjes.
Niet voor de kleuren want die zijn afhankelijk van de kleur van broeken die je ter beschikking hebt, maar ik wilde wel het patroon alvast eens uitproberen op papier... . 


WAT HEB JE NODIG ?
Mijn kussens zijn 50 op 50, de benodigdheden en de beschrijving zijn dan ook van toepassing op een kussen van die afmeting.
- Oude jeansbroeken : hoe meer, hoe meer kleurvariatie.
- karton of stevig papier
- Een geodriehoek en als je dat echt niet hebt een meetlat.
- Een schaar voor stof en een schaar voor papier.
- Iets dat schrijft op stof.
- naaimachine
- rits van 50 cm 
- stikgaren
- strijkijzer

DIY - recyclageproject:  jeanslapjeskussen versie 2

ZO MAAK JE HET
Wel, voor een groot deel ga ik je daarvoor verwijzen naar de tut die ik er vorige keer over schreef.
Want deze keer doe je het gewoon mijn of meer op dezelfde manier.
Maar de dingen die anders zijn, zal ik hier voor jullie uit de doeken doen : 

DIY - recyclageproject:  jeanslapjeskussen versie 2

Naast de vierkante mallen die ik beschreef in de vorige tut, maak je deze keer ook een driehoekige mal. Daarvoor kan je eigenlijk gewoon zo'n kartonnen vierkant in 2 knippen van hoek tot hoek, of je maakt een driehoek met 1 rechte hoek en 2 zijden van 10 centimeter .
Die gebruikt je om de lapjes op de  achterkant van de stof over te tekenen en daarna teken je daar met de geodriehoek nog de naden bij aan ( 2 streepjes = ongeveer 1 cm )
Voor dit kussen heb je 32 driehoekjes nodig en 
34 vierkanten, zorg dat je genoeg verschillende tinten hebt ! 
Knip ze uit en je hebt de onderdelen van je kussen. 




Maak eerst vierkantjes van de driehoekjes door ze aan de lange zijde aan mekaar te stikken. Na het stikken strijk je de naden mooi open en dan heb je dit.


Omdat daar dan rare ' vleugeltjes ' aanhangen en je geen schoon vierkant hebt op die manier, knip je die er gewoon af en dan heb je dit....




Als je klaar bent met de driehoekjes tot vierkantjes te transformeren, leg je het patroon dat je wil maken eens uit om te zien of dat schoon is.
Ik nummer ze dan achteraan zodat ik ze op de juiste manier aan mekaar kan stikken.
Hoe je dat aan-mekaar-stikken moet doen, kan je zien in mijn vorige tut.




In mijn vorige tut stond een dikke vette fout  (foei foei foei !) die ik er ondertussen heb uitgehaald. Ik had er bij geschreven dat je de hoekjes moet afknippen nadat je de stukjes aan mekaar hebt gestikt, maar dan krijg je helaas gaatjes heb ik ondervonden en da's niet plezant en zonde van je werk.


In de plaats daarvan stik je gewoon echt altijd van het begin tot het einde zoals op de foto.


En dan strijk je zeer vaak tussen alle stappen door de naden mooi open, dat ziet er dan op het einde zo uit.

















En voor de rest volg je weer de tut van vorige keer.

DIY - recyclageproject:  jeanslapjeskussen versie 2














Ik maakte elke kant van het kussen net een beetje anders, hierboven zie je beide kanten.


DIY - recyclageproject:  jeanslapjeskussen versie 2




























Voila, ik vond dat weeral zo plezant dat ik nu nog vanalles met stukjes jeans wil maken.
Geen idee wanneer dat er echt van zal komen en of dat er überhaupt echt van komt, maar ik heb nog wat halve jeansbroeken over en als ik er nog wat bij collectioneer moet het wel lukken om nog wat moois gerecycleerd te krijgen, denk je niet ? 

DIY - recyclageproject:  jeanslapjeskussen versie 2



Lees dit voor mijn regels rond gebruik en copyright voor mijn ontwerpen/ More info about my rules for copyright on my designs.


9 opmerkingen:

  1. Oh das echt een tof projectje ! Dankjewel voor mooie uitleg .....misschien een tas van de bovenzijde vanje broek ..
    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind de kussens mooi gelukt! Zou het ook wel eens willen proberen want ik hou van het hergebruiken van dingen. Ik vrees wel dat mijn vierkantjes niet zo mooi op en naast elkaar zouden passen...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ondertussen al een hele berg jeansbroeken die liggen te wachten op een tweede leven, dit zou het wel eens kunnen zijn, héééél mooi!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Super leuk gedaan!

    Je hoeft de binnenkant eigenlijk helemaal niet af te werken, die moeite kun je je besparen !

    Groetjes Thea♥

    Crea by Thea

    BeantwoordenVerwijderen

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com