woensdag 17 december 2014

25.638

25.638

De voorbije zomer bracht ik een bezoek aan vriend Nick die in de buurt van Brugge woont en als ik bij vriend Nick op bezoek ga, dan doen we altijd interessante uitstapjes.
Dit jaar nam hij me oa mee naar het soldatenkerkhof van Vladslo.
25.638

Ik word over het algemeen niet warm of koud van oorlogsmonumenten en kransleggingen door vertegenwoordigers van Belgische vorstenhuizen. 
Maar deze keer was dat anders.
Al die namen zo te zien staan op die stenen!
20 namen per steen.
25.638 dode jonge gasten.
En dat is dan nog maar 1 kerkhof...
écht waanzin ...  .  

25.638

Er is aan mij geen groot geschiedkundige verloren gegaan.
Ik kan hier dus niet met feiten strooien over WOI.
Ik weet dat de Duitsers verloren hebben, dat wel.
En dat dat goed was. 

25.638

En ik weet ook dat onder deze stenen 25.638 dode Duitsers liggen... .
En dat vind ik precies minder goed ... .

25.638

In Vladlo staat ook een hartverscheurend beeldhouwwerk:
' het treurende ouderpaar ' .
Gemaakt door Käthe Kollwitz.
Een vrouw wiens zoon hier ook begraven ligt.
Maar daarover wil ik later wat meer vertellen....

25.638

Als je niet kan zien, moet je voelen en luisteren.
Tonia kan de beelden niet zien.
Maar vriend Nick legt het allemaal goed uit.

25.638

' soldatengraven zijn de grootste predikers voor de vrede ' 
Dat staat aan de ingang - een citaat van Albert Schweitzer, een nobelprijswinnaar voor de vrede.
Hij heeft gelijk ... .

25.638

5 opmerkingen:

  1. Ik kan alleen maar zeggen: indrukwekkend....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. las vol verwondering je logje, ik woon er niet ver vandaan en zie dat niet meer door gewoonte... wist niet dat anderen zo verwonderd kijken naar dit kerkhof..

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ik ben tussen de (vooral Engelse) soldatenkerkhoven opgegroeid, het is inderdaad heel erg indrukwekkend!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat er daar aan Duitsers ligt, is uiteindelijk ook maar kanonnenvlees - en een kind van iemand ! Dat Hitler de WO verloor, is inderdaad een goede zaak. Waar het ten koste van ging, da's wat anders. Mooie foto's

    BeantwoordenVerwijderen

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com